Nespavosť – každý z nás to už niekedy zažil. Nekončiace sa prevaľovanie v posteli a príliš aktívny mozog. V hlave nám prúdia myšlienky a my nie sme schopní zaspať, nech robíme čokoľvek. Problémy so zaspávaním znásobuje to, ak si začíname prepočítavať, koľko hodín spánku nám ešte ostáva. 

Pre väčšinu z nás je spánok prirodzený a samozrejmý. Ak máme zdravý spánok, nevenujeme mu príliš pozornosť. No v súčasnosti predstavuje spánok pre rad ľudí obrovský stres a problém. Predstava, že si večer pôjdu ľahnúť, nie je vôbec príjemná. Ba naopak. Zaspávanie je pre mnoho ľudí stresujúcou záležitosťou. Stále viac ľudí sa sťažuje na nedostatok spánku.

V Európe má takéto  problémy skoro 50% populácie, 10% ľudí uvádza takéto  problémy každú noc. Svetelné polutanty  do značnej miery narušili náš pôvodne bezchybný cirkadiánny rytmus. Odklon nášho života od prírody by mohol mať v otázke nespavosti veľký význam. Nadmerný stres, ktorý nás udržuje v trvalom napätí, nedostatok fyzickej aktivity, zlé stravovacie návyky, fajčenie, veľa alkoholu, kofeínu a nadmerná stimulácia našich zmyslov prostredníctvom moderných technológií – môže sa zdať až prekvapivé, že ešte vôbec spíme 😊.

Spánok nad zlato!

Spánok sa v súčasnosti začína označovať  za najsilnejší faktor z hľadiska trvalého zdravia, autoimunitných ochorení, civilizačných chorôb, obezity a iných porúch metabolizmu. Samotný spánok môžeme rozdeliť do dvoch hlavných fáz: NON-REM (hlboká fáza spánku) synchrónna a REM – paradoxná fáza (aktívny mozog, snívajú sa nám sny). Po zaspaní sa najprv objaví synchrónny spánok, ktorý je niekoľkokrát za noc striedaný spánkom paradoxným. Striedaním oboch fáz tak vzniká spánkový cyklus (National Institutes of Health 2007).

Dobrý a kvalitný spánok je dôležitým predpokladom pre udržanie dobrého telesného a duševného zdravia. Je nevyhnutný pre správnu funkciu CNS, napomáha regenerácii tkanív a hojeniu, podporuje zdravý rast, obnovuje imunitný systém, a tým zvyšuje odolnosť organizmu proti chorobám (Chopra, 2004).

 

Prečítajte si: Spánková hygiena – základné pravidlá kvalitného spánku

 

Insomnia – novodobý problém?

V súčasnosti je insomnia – nespavosť veľmi častým problémom, ktorým ľudia trpia a niekedy o tom ani nevedia. Čo chvíľa sa bude insomnia radiť k civilizačných chorobám, ktoré postihujú väčšinu obyvateľstva. Už teraz  patria lieky na spanie k jedným z najpredávanejších a spánok sa považuje za luxus.

Niečo tak prirodzené ako spánok by pre nás nemalo predstavovať žiaden problém – ako deti sme sa nemuseli učiť ako zaspať, je to pre nás prirodzený stav, ktorý nás nikto nikdy nemusel učiť, robí a dokáže ho robiť takmer každý a bez neho by sa fungovať nedalo. Napriek tomu sa jeho hodnota veľmi podceňuje. Ľudia sa často stretávajú s príznakmi ako: ťažkosti so zaspávaním, časté nočné budenie, príliš skoré prebudenie, neschopnosť opäť zaspať, prebúdzanie sa s pocitom únavy….

 

 

„Prioritizing

 

a good sleep

 

is good

 

self love“

 

 

Únava po prebdenej noci nie je len nepríjemná, ale aj život ohrozujúca. Najmä, ak unavení ľudia práve teraz riadia autá alebo obsluhujú iné zložité a nebezpečné zariadenia, či vykonávajú náročnú prácu, ktorá vyžaduje bystrú myseľ. Únava tak predstavuje nebezpečenstvo pre danú osobu a jej okolie, a to je dôvod prečo sme sa ako firma rozhodli pomôcť vám dosiahnuť kvalitný spánok.

ZA INSOMNOU MÔŽE VEĽAKRÁT PRÍČINA, S KTOROU SI UŽ V 21 STOROČÍ VIEME PORADIŤ!

 

  • Hodváb je prírodný materiál, umožňuje pokožke prirodzene dýchať, perfektne termoreguluje telo počas noci – čo vás zachráni pred prebúdzaním sa z tepla. Ak sa telo prehrieva, vy spíte a neprerušene zvládnete aj 4-5 spánkových cyklov.
  • Alergici to poznajú veľmi dobre – zdurená sliznica, senná nádcha, červené oči s pocitom rezania. Telo dokáže ignorovať diskomfort ale nie do takej miery, do akej ho spôsobuje alergia. Spanie na hodvábe do vysokej miery eliminuje vystavovanie sa alergénom počas noci, dýcha sa vám lepšie, očipod maskou na spanie chránené a výrazne sa vám uľavuje od alergií.
  • Nadmerné osvetľovanie umelým svetlom je súčasťou nášho života posledné storočie. Z evolučného hľadiska sme nikdy, nikdy neboli nútení zaspávať pri svetle alebo v nie úplnej tme. Celých 20 storočí sme fungovali pod vplyvom prirodzeného cyklu dňa a noci a noc znamenala 100%. Človek sa síce dokáže adaptovať na veľa zmien ale náš melatonín s tým má stále problém. Začali sme v noci svietiť, potrebujeme kompenzáciu. Nosiť masku na oči počas spánku by mal byť náš automatický zvyk. Len v 100% tme sa melatonín (hormón regulujúci spánok) dokáže tvoriť. Dnes si už inak ako s použitím masky na spanie 100% tmu nedokážeme vytvoriť. Skúste ju a váš hlboký spánok vám poďakuje.
  • Pohodliespálňa by mala byť miestom pokoja, oddychu, ticha. Miestom, v ktorom váš mozog podvedomie vie, že môže bezpečne zaspať. Hodváb je jemný, pohodlný, 100% bez zápachu, zdravotný materiál – jeden z najvhodnejších na spanie. Skúste urobiť malé zmeny, ktorým poďakujete za veľké činy.

Prečo by nám malo záležať na spánku?

Celý náš životný štýl sa odráža na kvalite nášho spánku. Zlý spánok má negatívny vplyv na kvalitu nášho života. Napriek tomu, že spánok je ešte málo preskúmaný, už teraz sa vie, že patrí za minimálne rovnako dôležitý faktor (ak nie viac, ale na takéto tvrdenia si ešte počkáme) ako zdravá výživa a pohyb.

Začnite sa o seba a svoje zdravie starať – začnite robiť tú najprirodzenejšiu vec – spite! Dlho, kvalitne a radi 😊.

 

 

Zdroj

CHOPRA, D., 2004. Spokojený spánek. Insomnie a jak ji léčit. Praha: Pragma. ISBN 80-7205-096-6

National Institutes of Health, 2007. Curriculum Supplement Series. [online]. [cit. 13. apríla 2020]. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK20359/



Prihláste sa k odberu noviniek a získajte zľavu 5% na celý nákup


*kliknutím tlačidla "Prihlásiť sa" súhlasíte so spracovaním osobných údajov.